Mischa Kolbe - Zaręczyny w VR
Jak stworzyć grę VR, aby oświadczyć się swojej ukochanej?
Mischa Kolbe postanowił wykorzystać swoje doświadczenie w projektowaniu 3D, aby pokazać najpiękniejsze momenty swojego związku. W ten sposób powstała jego unikalna gra zaręczynowa. O przebiegu całego projektu rozmawia Arkadiusz Klej[AK] oraz Mischa Kolbe [MK]
[AK] Jak wpadłeś na pomysł oświadczyn w grze VR?
[MK] Od jakiegoś czasu wiedziałem, że chcę oświadczyć się mojej narzeczonej i chciałem, aby było to dla nas wyjątkowe. Zainspirowała mnie bajka, w której ktoś animował siebie i swoją partnerkę jako postaci Disneya. Chciałem, aby moja narzeczona znów przeżyła najpiękniejsze momenty naszej relacji, które ostatecznie doprowadziły do zaręczyn.
VR był dla mnie najlepszą opcją i miał kilka fajnych efektów ubocznych gogle VR zasłaniające jej widok pozwalały na niespodzianki. Mogłem przyprowadzić przyjaciół i niepostrzeżenie zmienić strój podczas gdy ona grała. Dodatkowo, zawsze chciałem stworzyć grę VR.
[AK] Czy twoja narzeczona jest fanką gier wideo, a w szczególności gier VR?
[MK] Moja narzeczona nie jest zapalonym graczem, ale od czasu do czasu gramy razem w stare gry typu point & click, takie jak Monkey Island. Nigdy wcześniej nie grała w gry VR i tylko raz wypróbowała narzędzie do malowania VR. To było wymagające, ponieważ musiałem upewnić się, że szybko nauczy się sterowania. Pomimo tego, że nie jest graczem, wiedziałem, że będzie na to gotowa. Zawsze pozytywnie podchodziła do nowych doświadczeń. Dlatego poprosiłem ją aby przetestowała grę niezależną mojego znajomego.
[AK] Ile czasu zajęło stworzenie gry VR i co było największym wyzwaniem w trakcie?
[MK] Stworzenie gry VR zajęło mi około 1,5 miesiąca, ale robiłem to po godzinach. Największym wyzwaniem było utrzymanie tajemnicy przed moją narzeczoną, ponieważ mieszkamy razem. Chociaż przez lata pracowałem w branży 3D, musiałem nauczyć się tworzyć grę VR od podstaw. Ponieważ nie posiadamy własnych gogli VR, tworzyłem grę w domu i testowałem ją w pracy. Wielkim wyzwaniem było to, że miałem za dużo pomysłów. Na szczęście z doświadczenia wiedziałem, że lepiej postawić na jakość niż na ilość więc finalnie stworzyłem mniej poziomów.
[AK] Czy podczas tworzenia gry współpracowałeś z innymi deweloperami lub grafikami?
[MK] Jako artysta efektów wizualnych i deweloper, większość gry stworzyłem sam. Użyłem kilku gotowych modeli do dekoracji. Dodatkowo poprosiłem dwóch przyjaciół, aby podłożyli głos pod robota i odkurzacz. Kilku znajomych przetestowało grę, aby pozbyć się błędów i zapewnić, że będzie zrozumiała. W prace nad grą zaangażowanych było kilka osób. Wszyscy zostali wymienieni w filmie. Nawet ochroniarz, który musiał udawać, że nie wie o moich planach, gdy pojawiła się moja narzeczona.
[AK] Jak twoja narzeczona zareagowała na niekonwencjonalne oświadczyny?
[MK] Powiedziałem jej, że testujemy wczesną wersję gry niezależnej i na szczęście nie zdawała sobie sprawy z mojego zaangażowania, dopóki głos robota nie zmienił się na mój. Gra zawiera subtelne odniesienia do naszego związku od samego początku, ale stają się one widoczne dopiero po drugim przejściu.
Na początkowych poziomach rozgrywki gra wydawała jej się dziwna i chaotyczna. Narracja i lokacje wydawały się przypadkowe jak na grę wideo. Kiedy jednak głos robota przełączył się na mój, zaczęła zastanawiać się, czy było to podsumowanie naszego życia w Vancouver, zaręczyny, czy po prostu pomogłem trochę twórcom gier niezależnych.
Kiedy dotarła do poziomu przypominającego nasze mieszkanie, przez chwilę myślała, że śni. VR ma niezwykłą zdolność zacierania granic między rzeczywistością a fikcją. Na ostatnim poziomie spędziła co najmniej 10 minut oglądając setki zdjęć z naszego życia przepływających obok niej. Widziałem jej uśmiech i łzy radości.
Po zdjęciu słuchawek poświęciła trochę czasu na ochłonięcie. Klęczałem przed nią z pierścionkiem i poprosić ją o rękę. Na szczęście wszystko się udało i powiedziała "tak", rozpoczynając tym samym nowy rozdział w naszym życiu.
[AK] Czy uważasz, że Twój wyjątkowy pomysł na zaręczyny może zainspirować innych twórców do wykorzystania technologii VR w najważniejszych momentach ich życia?
[MK] Jak najbardziej! Liczne komentarze do wideo sugerują, że ludzie zainspirowali się do stworzenia wyjątkowych działań dla swoich bliskich. Na przykład skontaktowała się ze mną osoba, której matka walczy obecnie z rakiem i która chce wykorzystać VR, aby podnieść ją na duchu i pomóc jej w walce z chorobą. Kiedy nagrałem ten film, miałem cichą nadzieję, że zainspiruje on choć jedną osobę do stworzenia czegoś, co będzie miało wpływ na jej własne życie. Odpowiedź, jaką otrzymałem, sprawiła, że jestem niesamowicie szczęśliwy i mam nadzieję, że ludzie będą tworzyć wspaniałe doświadczenia VR dla swoich przyjaciół i rodziny!
[AK] Jeśli chodzi o twoją karierę artystyczną, czy stworzenie gry angażującej VR wpłynęło na twoje przyszłe projekty lub inspiracje?
[MK] Zdecydowanie. Lubię tworzyć i majsterkować przy różnych technologiach; druk 3D, obróbka drewna, elektronika itp. Stworzenie tej gry VR otworzyło przede mną nowe drogi twórczej eksploracji i zainspirowało mnie do dalszego eksperymentowania z technologią AR/VR. Jestem szczególnie zaintrygowany doświadczeniami VR, które łączą się z innymi zmysłami poza wzrokiem i dźwiękiem, aby opowiadać historie i angażować odbiorców w nowy i ekscytujący sposób.
[AK] Czy uważasz, że takie propozycje mogą kiedyś stać się "normalne"?
[MK] Podczas gdy technologia VR staje się coraz bardziej dostępna i powszechna, nie sądzę, aby propozycje wykorzystujące VR stały się "normalne" lub powszechne. Co najwyżej będzie to tylko faza, jak kiedyś flash-moby. Mam nadzieję, że VR pozostanie narzędziem do unikalnych i wyjątkowych doświadczeń, a życie ludzi nie zostanie całkowicie przejęte przez cyfrowy świat. Dlatego nie chciałem prosić o rękę mojej narzeczonej w VR; chciałem, abyśmy dzielili się i przeżywali ten moment bez żadnych "filtrów".
[AK] Jakiego dzieła kultury chciałbyś móc doświadczyć w VR?
[MK] Chciałbym przeżyć scenariusz "First Man" w VR. Oglądanie startu rakiety jest ekscytujące, ale jestem pewien, że wciągające doświadczenie 3D byłoby nieziemskie. Od szarpiącego nerwy wznoszenia się do spokojnego momentu ujrzenia Ziemi w całej okazałości. Mistrzowskie wykonanie wizualizacji, dźwięku i opowiadania historii może pomóc ludziom zrozumieć kruchość i wartość życia. Pomaga nam w docenianiu różnic między nami.