Image
intymność w zawodzie aktora

Czy już wolno rozmawiać o edukacji seksualnej?

Kultura Futura Edukacja

O jakich inicjatywach edukujących seksualnie warto wiedzieć? Czy zastąpią one zajęcia  WDŻWR, które często były traktowane z pobłażaniem zarówno ze strony nauczycieli jak uczniów?

 

Edukacja seksualna stanowi ważny element procesu kształcenia, który dostarcza młodym ludziom wiedzy i umiejętności niezbędnych do zrozumienia swojego ciała, relacji interpersonalnych oraz aspektów związanych z seksualnością. Pomimo kluczowego znaczenia dla zdrowego rozwoju jednostki i społeczeństwa jako całości, edukacja seksualna w Polsce stanowi temat, który wciąż wywołuje kontrowersje i debaty.

Jednak od kilku lat w Polsce tworzonych jest coraz więcej inicjatyw, które śmiało obalają tabu jakim jest temat seksu, walcząc przy tym o podniesienie świadomości o seksualności wśród społeczeństwa. Poniżej wyróżniamy 5 inicjatyw, które warto znać.


1. SEXED
To bardzo znana inicjatywa zapoczątkowana przez Anję Rubik. Stanowi jeden z najważniejszych ośrodków edukacji seksualnej, którzy wspierają człowi  psycholodzy/lożki i seksuolodzy/lożki w kraju. Jest multimedialną platformą, która zapewnia młodym ludziom, rodzicom i dorosłym kompleksową, dostosowaną do wieku edukację w zakresie praw człowieka, równości płci, relacji, reprodukcji. Ostatnio, z ramienia fundacji  została wydana kolejna książka pt. „SEXEDPL. Dorastanie w miłości, bezpieczeństwie i zrozumieniu. Przewodnik dla rodziców”.
Dostępny do kupienia tutaj.

Image
Sexed PL książka


 

2. Sexon - Avalon
O seksualności osób z niepełnosprawnością mówi się mało, dlatego z pomocą przychodzi Projekt Sekson Fundacji Avalon. Działając od 2019 r. porusza temat seksualności i rodzicielstwa osób z niepełnosprawnością ruchową. Sekson edukuje przeciwdziała dyskryminacji, wykluczeniu i stereotypom, działa na rzecz  zmiany społecznej i funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Dąży do tego, aby postulat „seksualność jest częścią nas wszystkich – niezależnie od płci i stopnia sprawności” stał się rzeczywistością.  W ramach projektu prowadzone są liczne webinary, wykłady i wywiady, a na straży merytoryki stoją specjaliści i specjalistki z zespołu eksperckiego. Zapraszamy do obejrzenia.


3. Sztuka bez wstydu 
Edukacja seksualna połączona z obrazami z muzeów?
Ostatnio zrobiło się bardzo głośno o kampanii “Sztuka bez wstydu” stworzonej przez Durex, firmę Reckitt oraz Grupę Ponton, która w kreatywny sposób uczy o bezpiecznym seksie. Dzięki rozszerzonej rzeczywistości znane polskie dzieła sztuki stały się przewodnikami z pigułką wiedzy na temat seksualności. Obrazy "opowiadają" m.in. o chorobach przenoszonych drogą płciową i roli komunikacji podczas współżycia. Jak to działa?


Aplikacja skanuje obraz, po czym na ekranie telefonu widać jego wersję wraz z dodatkowymi graficznymi elementami, np. emoji bakłażana lub serduszka. Oprócz tego na smartfonach wygeneruje się ciekawostka dotycząca seksualności. Np"Stańczyk" opowiada o nazewnictwie miejsc intymnych,"Babie lato" wyjaśnia kwestie dotyczące masturbacji i fantazji,  a "Dama z gronostajem" dostarcza informacji o świadomej zgodzie.
Zapraszamy do zapoznania sią z tą ciekawą inicjatywą.

 

4. Jak to robić?
Skoro już o firmie Durex mowa to nie można pominąć contentu edukacyjnego publikowanego na platformie You Tube. Już od kilku lat we współpracy z Grupa Ponton i produkcją STUDI powstaje serial o edukacji seksualnej. Wszystkie treści merytoryczne podawane są w przyjemny sposób.

5. Co z tym seksem? - apikacja
Jeśli wolimy mieć wszystko w jednym miejscu to aplikacja może być dla nas idealna. Zawiera rzetelnie przygotowane kursy i wyzwania.  Kursy to paczki wiedzy dotyczące konkretnego zagadnienia związanego z seksualnością. Wyzwania to limitowane wydarzenia składające się z zadań, ćwiczeń lub innych wskazówek. Są one szczegółowo opisane w formie tekstowej oraz video. Każdy ma możliwość zadawania  anonimowych pytań. Pomysłodawczynią tego projektu jest Katarzyna Koczułap. Do pobrania na google.play
 

 

6. Spójrz na Siebie
Aby mówić o seksualności warto odkryć najpierw swoje ciało, a z akceptacją swojego ciała wśród nastolatków może być ciężko. Jak podkreślają założycielki pierwszej w Polsce ciałopozytywnej kampanii angażującej młodzież. Celem kampanii “Spójrz na siebie” jest  uświadomienie nastolatkom, że wygląd zaczyna się w głowie. Chcąc zrewolucjonizować myślenie młodych założycielki prowadzą prelekcje w szkołach, warsztaty z samoakceptacji dla młodzieży oraz warsztaty z ciałopozytywnego wychowania dla pedagogów. Zapraszamy na social media kampanii, gdzie również pojawia się wiele merytorycznych i angażujących treści lub na stronę WWW projektu

 

Image
Teatr im. Słowackiego w Krakowie - logo

Biennale

For six weeks(18.10-28.11), you can visit the extraordinary VR exhibition presenting the work of artists from all over the world. For more information, visit the theatre's website. The biennale will also feature side events that will take a closer look at issues related to artificial intelligence, bio-mimicry or augmented reality. Find out more on programme page.