VR dla niewidomych - raport na koniec Biennale 2023
Podczas tegorocznego biennale eksperymentowaliśmy z dostępnością VR dla niewidomych.
Dawid Górny oraz Regina Mynarska (z firmy Accens) mieli okazję prowadzić badania oraz eksperymentować z dostępnością prezentowanych podczas biennale prac. Częścią projektu był również próba zapewnienia dostępności dla osób z niepełnosprawnością wzroku, adaptując wybrane obiekty VR poprzez audiodeskrypcję i przeprowadzając testy tych rozwiązań. Do testu wybrano dwa obiekty
- Lunatic - Palina Kamarowa - Białoruś – jest projektem, w którym użytkownik porusza się po wykreowanej przestrzeni warszawskiego kina. Może zobaczyć i usłyszeć aranżacje wizualną i dźwiękową odwiedzanych miejsc. Wciela się w rolę gościa, który jest odkrywcą i obserwatorem.
- Nocc - Sandra Frydrysiak, Weronika Lewandowska - Polska – przedstawia surrealną przestrzeń lasu i obszaru pustynnego. Projekt ma z góry określony przebieg, a odbiorca jest głównie obserwatorem. Tylko czasem może wejść w interakcje z elementami projekcji. Doświadczenie ma poetycki charakter i niezwykle bogatą warstwę dźwiękową.
Celem całego projektu było poszukiwanie dostępniejszych metod tworzenia instalacji VR. Zespół wybrał doświadczenia VR, które zapewniały wartościowe wrażenia mimo braku wbudowanych funkcji dostępności. Ograniczono się do doświadczeń, które umożliwiały testerom interakcję z obiektami, głównie dzięki wykorzystaniu audiodeskrypcji. Dodatkowymi kryteriami były obecność bogatego dźwięku przestrzennego oraz sygnałów haptycznych, zwiększających percepcję dodatkowych bodźców. Pełny raport z projektu możecie przeczytać poniżej:
-
Pełny tekst raportu
-
Opis perspektywy Audiodeskryptorki
-
Kwestionariusz Ankietowy wypełniany przez testerów VR
Dodatkowo - zachęcamy do zapoznania się z innymi treściami dotyczacymi dostępności w kulturze o których pisaliśmy w ramach przygotowań do biennale. Przeczytajcie rozmowę z Dominiką Feiglewicz, która opowiada o pracy Koordynatorki dostępności w Teatrze lub nasz Niecodziennik poświęcony dostępnej kulturze.