Image
Logo KF

Creative Industry Platform 2023

Kultura Futura Biennale

Zapraszamy Państwa na CREATIVE INDUSTRY PLATFORM oraz finisaż wystawy Biennale e-POLIS / Miasto przyszłości.

Wydarzenie odbędzię się w Małopolskim Ogrodzie Sztuki przy ulicy Rajskiej 12 w Krakowie. Wystawa dostepna jest od godziny 11:00 do 21:00. 

Program finału | 28 listopada 2023

 

  • 17:00 - 18:00 Prezentacja raportu na z badań dostępności VR dla niewidomych [czytaj więcej]
     
  • 18.00 - 18.30 Otwarcie CREATIVE INDUSTRY PLATFORM – sala teatralna. Słowo wstępne:
    • Dyr. Teatru im. J. Słowackiego - Krzysztof Głuchowski,
    • Nauka a sztuka - Prof. Andrzej Jajszczyk PAN - członek jury konkursu Biennale e-POLIS
    • Przemysł kreatyny a e-POLIS - art. Aleksander Janicki – przewodniczący jury, AYA FOUND –pomysłodawca, kurator biennale, twórca CREATIVE INDUSTRY PLATFORM
       
  • 18.30 – 18.45 Rozstrzygnięcie pierwszej edycji projektu łączącego sztukę i nowe technologie -konkursu IT is ART / idea e-POLIS / organizatorzy: AGH współpraca AYA Found / Kultura Futura e- POLIS – sala teatralna
    • 1. Idea konkursu – słowo wstępne:
      • - prorektor ds. studenckich AGH, prof. dr hab. inż. Rafał Dańko
      • - Prof. dr hab. inż. Aleksander Byrski
      • - Kultura Futura: art. Aleksander Janicki
    • 2. Rozstrzygnięcie konkursu
      • - prorektor ds. studenckich AGH, prof. dr hab. inż. Rafał Dańko
    • 3. Omówienie i prezentacja nagrodzonych prac i rozdanie nagród:
      • - Prof. dr hab. inż. Aleksander Byrski
      • - Kultura Futura: art. Aleksander Janicki
    • Nagrodzone prace:
      • 1. Paweł Sopicki, Maria Haberny - VR - Biomimicry – wirtualna rzeczywistość z pogranicza sztuki i praktyk terapeutycznych
      • 2. Maciej Bernaś - VR - DAWID_2 instalacja interaktywna stawiająca pytanie dotyczące tożsamość realnej versus cyfrowej
      • 3. Weronika M. Lewandowska, Sandra Frydrysiak - VR - NOCCC - wirtualny, erotyczny poemat, w którym publiczność zaproszona jest do interaktywnego doświadczenia poezji i tańca. Pierwsza polska realizacja wirtualnej rzeczywistości zaprezentowana w historii Sundance, najważniejszego festiwalu kina niezależnego na świecie.
         
  • 18.45 - 19.15 - rozpoczęcie oprowadzania kuratorskiego - kurator, art. Aleksander Janicki oraz artyści – prezentacja prac w ramach konkursu IT is ART i Biennale e-POLIS:
    • - DAWID_2 - foyer - 1
    • - Biomimicra - foyer - 1
    • - NOCCC - Biennale e-POLIS – galeria MOS
       
  • 19.15 - 20.30 CREATIVE INDUSTRY PLATFORM – ESEJE MULTIMEDIALNE - sala teatralna
    • AI - alter ego - drugi ja czy drugi on - dr hab. inż. Joanna Jaworek-Korjakowska, Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej AGH
    • Cyfrowi bliźniacy, sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość - czyli medycyna obliczeniowa - Dr Maciej Malawski / Dyrektor Sano, Prezes zarządu i kierownik zespołu badawczego Extreme-scale.
    • Data Art w poszerzonej rzeczywistości i medycyna obliczeniowa - Dr Jan K. Argasiński / pracownik naukowy w Sano.
      Data and Computing, Profesor AGH i pracownik naukowy w ACC Cyfronet AGH.
    • Inżynieria bioniczna – natura przyszłości - dr. Paweł Sopicki, mgr. Maria Haberny
    • Hight-tech i lou-tech a architektura przyszłości na przykładzie innowacyjnych projektów: RED CROSS MED. CENTER HHOUS, AQUA HOUS i wystawy e-POLIS - UR /AYA FOUND - prof. dr hab. inż. Józef Hernik / Katedra Gospodarki Przestrzennej i Architektury Krajobrazu Uniwersytet Rolniczy
    • SOLAR DECATHLON - światłe(m) projektowanie - dr Małgorzata Zbroińska-Piątek / dr inż. Paweł Wajss [czytaj więcej]
    • Podsumowanie działań Wotralu Kultura Futura - Rekaktor Naczeln Wortalu - Arkadiusz Klej [czytaj więcej]
    • Świat pozawerbalny - dr filozofii, muzyk: Rafał Mazur
  • 20.30 – 21.00 PRETUBERANCJE - performance audio-wizualny FORMACJA HIQ w składzie:
    • Antoni Ziut Gralak - trąbka
    • Marianna Janicka - skrzypce, elektronika
    • Rafał Mazur - gitara basowa
    • Franciszek Araszkiewicz - elektronika
    • Aleksander Janicki - kosmiczne dźwięki / NASA – kolaż dźwiękowy, fale EEG, wizualizacje BIG DADA GENERATOR / efekty multisensoryczne – dymiara, zamgławiacz, projekcje wielkoformatowe, reżyseria światła
SYMULTANICZNIE W PRZESTRZENI KINA POD BARANAMI NA POZIOMIE-1
  • Od godziny 18.00 do 21.00  w Sali kinowej (Kino pod Baranami  w MOS) prezentacja CREATIVE INDUSTRY PLATFORM - AI -
  • wyselekcjonowanych przez sztuczną inteligencję 100 innowacyjnych projektów
  • zwiedzanie wystawy Biennale e-POLIS – galeria MOS
  • zwiedzanie instalacji VR DAWID_2 – foyer - 1
  • doświadczanie efektów VR INDIGO – światło w VR i terapia – foyer – 1
  • Możliwość zobaczenia doświadczenia VR dotyczącego Modernizmu w Kijowie -1

 

Prezentacja koła naukowego AGH – Space Systems

AGH Space Systems to studencki zespół konstrukcyjny działający od 2014 roku przy Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, zajmujący się rozwijaniem technologii przemysłu kosmicznego. Zaczynaliśmy od CanSat, teraz budujemy rakiety sondujące, łaziki planetarne oraz gondole balonów stratosferycznych. Nasza pełna pasji i zapału praca zaowocowała wieloma sukcesami na arenie międzynarodowej, czego przykładem są zdobyte 1. miejsca w International Rover Challenge 2023, Canadian International Rover Challenge 2023 i European Rover Challenge 2023 i 2022, 4. miejsce w Spaceport America Cup 2023, 3. miejsce w Spaceport America Cup 2022, czy 1. miejsce w Virtual Spaceport America Cup 2021. Konstrukcje powstające pod szyldem AGH Space Systems są projektowane, wytwarzane, testowane i integrowane niemal całkowicie przez nas. Ta zasada ma zastosowanie zarówno do ich części mechanicznych, elektronicznych, jak i oprogramowania. Naszą misją jest nie tylko samodoskonalenie i nabywanie doświadczenia, ale również popularyzowanie przemysłu kosmicznego w Polsce. Co roku uczestniczymy w kilkudziesięciu konferencjach, targach i wydarzeniach branżowych, a od 2016 roku organizujemy warsztaty o tematyce kosmicznej dla dzieci, młodzieży i studentów. Choć pierwszy zespół AGH Space Systems liczył zaledwie 7 członków, dynamiczny rozwój oraz różnorodność projektów spowodowały, że w tym momencie nad naszymi konstrukcjami pracuje prawie 100 osób. Nasze marzenia i plany są różne, ale łączy nas wspólna chęć robienia rzeczy niesamowitych. Dlatego inspiruje nas, rozumiane przez  każdego na swój sposób, hasło: see you in space.

Image
Zespół AGH Space

 

Łazik Kalman to jeden z dwóch łazików planetarnych zbudowanych przez AGH Space Systems. Jest następcą pierwszej konstrukcji, Phobosa, i zastosowano w nim zupełnie nowe rozwiązania techniczne. Rezultatem jest zwinny, czterokołowy pojazd o przeznaczeniu badawczym. Został on wyposażony w systemy wizyjne, umożliwiające zdalne sterowanie oraz dokumentowanie terenu. Zamontowano na nim manipulator, pozwalający m.in. na przenoszenie przedmiotów, wykonywanie podstawowych czynności naprawczych czy obsługę paneli operatorskich, oraz mobilne laboratorium badawcze, służące do analizy próbek gleby. Robot posiada także tryb jazdy autonomicznej, dzięki któremu samodzielnie nawiguje do wskazanych współrzędnych przez nieznany wcześniej teren. Celem projektu jest tworzenie w pełni funkcjonalnego robota zdolnego do pokonywania trudnego marsjańskiego terenu, testowania nowych rozwiązań technicznych, koniecznych przy pracach eksploracyjnych, badania próbek gleby w celu poszukiwania śladów życia na Marsie oraz wspomagania astronautów przy minimalnej ingerencji operatora urządzenia. Na początku 2023 roku zespół zajął 1. miejsce podczas zawodów International Rover Challenge. Niedługo później, podczas University Rover Challenge zajął 8. miejsce na świecie i podtrzymał zdobyty rok wcześniej tytuł najlepszej drużyny z Europy. Następnie, zespół zajął 1. miejsce na Canadian International Rover Challenge, a zwieńczeniem pracy była wygrana drugi rok z rzędu na European Rover Challenge.

Image
Rakieta


Sekcja rakiet AGH Space Systems zajmuje się rozwojem rakiet sondujących, o pułapie lotu do 10 km. Realizowane przez zespół projekty to m.in rakieta 3-TTK wyposażona w napęd hybrydowy, która zajęła 3. miejsce podczas zawodów Spaceport America Cup 2022, oraz Turbulencja, pierwsza w Polsce studencka rakieta na paliwo ciekłe. Konstrukcje te, dzięki ich przystosowaniu do transportu modułów badawczych, umożliwiają przeprowadzanie innowacyjnych eksperymentów naukowych. Głównym celem projektu Turbulencja było stworzenie jednej z pierwszych w Europie studenckich rakiet sondujących na paliwo ciekłe. Miała ona zademonstrować możliwości techniczne i innowacyjność projektów realizowanych przez AGH Space Systems. Praca przy projekcie zapewniła członkom zespołu możliwość zmierzenia się z wyzwaniami wymagającymi wykorzystania szerokiej wiedzy technicznej i kreatywności. Do podstawowych założeń konstrukcyjnych należały łatwość montażu oraz obsługi, przy jednoczesnej implementacji i zastosowaniu nowoczesnych oraz niezawodnych rozwiązań. Duży nacisk postawiono także na to, by rakieta była zaprojektowana i eksploatowana w sposób minimalizujący wszelkie potencjalne zagrożenia dla ludzi i mienia. Z tego względu przeprowadzono wiele testów i symulacji bezpieczeństwa, mających na celu identyfikację i zniwelowanie wszelkich problemów. W rezultacie uzyskano pewność, że rakieta jest nie tylko innowacyjna i wydajna, ale także bezpieczna.

Zespół eksperymentów balonowych i rakietowych od lat inspiruje się ideą produkcji żywności dla ludzkich kolonii na Marsie i Księżycu. Swoje badania poświęcił m.in. transportowi zwierząt, które mogą być niezbędne w tym procesie - pszczołom i krewetkom. Pierwsze są niezbędne do tworzenia łatwych w utrzymaniu szklarni, podczas gdy drugie mogą wspomóc uprawę roślin w systemach akwaponicznych. Zespół opracowuje również badania z wykorzystaniem balonów stratosferycznych, latających na wysokość nawet 30 km. W ich ramach została przeprowadzona seria lotów z ludzkimi komórkami kostnymi na pokładzie, mająca na celu zbadanie wpływu promieniowania kosmicznego na ich żywotność i metabolizm.

 

Patrnerzy wydarzenia:

Teatr im. J. Słowackiego / Akademia Górniczo Hutnicza w Krakowie / Uniwersytety Rolniczy w Krakowie / Kultura Futura / AYA FOUND

Image
Teatr im. Słowackiego w Krakowie - logo

Biennale

For six weeks(18.10-28.11), you can visit the extraordinary VR exhibition presenting the work of artists from all over the world. For more information, visit the theatre's website. The biennale will also feature side events that will take a closer look at issues related to artificial intelligence, bio-mimicry or augmented reality. Find out more on programme page.