Image
ręka

Podsumowanie Biennale Kultura Futura 2023

Kultura Futura Biennale

Jaka ma być przyszłość kultury? Tyle o tym piszemy, działamy w tej sprawie – to powinniśmy już potrafić coś powiedzieć.  Kilka myśli na przyszłość od redaktora naczelnego wortalu, Arkadiusza Kleja.

Mam nadzieję, że kultura będzie wdzięczna

Dlatego dziękujemy Państwu za obecność, za współpracę, a co najważniejsze – za otwartość i zaufanie.

Wiele lat temu, w czasach zwanych „przed pandemią”, grupa ludzi postanowiła przeprowadzić w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie biennale dotyczące przyszłości kultury. Robiliśmy to, aby móc zaprosić do Krakowa artystów z kilkunastu krajów. Aby pokazać 13 unikalnych dzieł VR, wiele z nich stworzonych specjalnie na nasze biennale. Zapraszaliśmy osoby starsze do obcowania z poezją w VR „Nocc” [Polska], osoby niewidome do zwiedzania onirycznej przestrzeni kina Luna w pracy „Lunatic” [Białoruś], gości naszej wystawy VR do wspólnego przeżywania zaręczyn razem z Mischem Kolbe w „Propose Game” [Szwajcaria], jednocześnie zawieszając w powietrzu pytania o przyszłość społeczeństwa, kultury i samego e-Polis, czyli miasta przyszłości, które było tematem przewodnim tegorocznego biennale. Wydarzenia, które stawiało sobie za cel rozpalanie wyobraźni w najmniej oczywistych tematach.

Image
Biennale Kultura Futura 2023

 

Mam nadzieję, że kultura będzie ciekawska

Dlatego prezentuje zestawienia  11 najczęściej czytanych przez Państwa tekstów, jakie pojawiły się na naszej stronie w trakcie przygotowań do biennale. Podzieliłem je dla Państwa na kilka sekcji.

Wywiady (do czytania)

  • Czy VR i AR to naprawdę nowy wymiar? – Z Rafałem Mierzejewskim, ekspertem i artystą tworzącym rozwiązania wizualne zastanawiamy się nad edukacją przyszłych artystów VR oraz przyszłością branży. 
  • Zaręczyny w VR – jeden z nagrodzonych artystów – Mischa Kolbe – opowiada o swoich przygotowaniach do zaręczyn, które przeprowadził z wykorzystaniem VR.
  • Biomimikra to sztuka uczenia się od natury – o projektowaniu opartym o podpatrywanie organizmów opowiada założycielka Biomimicry Poland – Maria Haberny.
  • Czy stać nas na awangardę? – wspólnie z reżyserem i założycielem Cloud Theater – Teem Dumskim Chomiakiem – zastanawiamy się nad tym, jak drogie jest tworzenie naprawdę awangardowych inicjatyw w teatrze. Jak nieskończone możliwości cyfrowego świata pogodzić z piętrzącymi się kosztami?
  • Intymności w zawodzie aktora – Adrianna Małecka opowiada o opracowanej przez nią publikacji dotyczącej sposobów na budowanie zdrowej i bezpiecznej przestrzeni w kontekście intymności na scenie.
  • Jak wygląda praca Koordynatorki dostępności w teatrze? – czy koordynatorka dostępności to producentka? Może tłumaczka PJM, może aktorka? Dominika Feiglewicz opowiada o swojej pracy na tym mało widocznym, ale bardzo potrzebnym stanowisku.

Rozmowy i reportaże (do słuchania)

  • Historię tworzą ludzie – reportaż opowiadający historię teatru Gas, czyli trójki młodych aktorek, które z powodu wojny uciekły z Ukrainy i znalazły schronienie w murach AST we Wrocławiu. Po jego emisji i poznaniu niezwykłej historii Sofi, Vasi oraz Daszy grupa darczyńców postanowiła ufundować im stypendium, aby wesprzeć ich walkę o Ukrainę.
  • Instalacje i zamknięte w nich myśli – rozmowa z prof. Michałem Ostrowickim (ps. Sidey Myoo) dotycząca sztuki cyfrowej. Twórca pierwszego w Polsce uniwersytetu działającego w VR – Academia Electronica – opowiada o możliwościach sztuki cyfrowej (ars electronica).

Eseje i komentarze (do kreowania własnych opinii)

  • Idea e-POLIS – miasto przyszłości – tekst będący kamieniem węgielnym całego biennale. Aleksander Janicki omawia dla Państwa idee interdyscyplinarnego miasta przyszłości. Więcej na ten temat możecie posłuchać również w tym wywiadzie.
  • Czy mamy jeszcze klimat na wojnę o klimat? – kilka przemyśleń dotyczących konfliktu na Ukrainie jako przykładu wojny klimatycznej przesyła prosto z Oxfordu Weronika Ślesak.
  • Miasta Muzyki – przegląd polityk i najciekawszych inicjatyw dotyczących zarządzania dźwiękiem w mieście proponuje państwu aktorka i performerka Natalia Podyma.

 

Image
KF grafiki tekstów
Okładki niektórych z pośród 55 tekstów, które dla Państwa przygotowaliśmy

 

 

Mam nadzieje że kultra będzie zabierać głos!

Czasem trzeba snuć opowieść o tym, jakiej przyszłości powinniśmy chcieć. Może ktoś usłyszy?

Sieradz znajduje się koło łodzi. W mieście tym grupa pomysłowych uczniów postanowiła zorganizować TEDx. Podczas tego spotkania miałem wielką przyjemność opowiadać uczniom o tym, jak kody kulturowe kształtuja naszą wyobraźnię. Potrafimy rozmawiać tylko o tym, co potrafimy nazwać. Jeśli nie  znamy słów potrzebnych do negocjacji pokojowych - będziemy toczyć wojny bez końca.

Dzieła kultury decydują o tym, jak wyobrażamy sobie "najlepszą" przyszłość. Wiele gier typu cyty-bilcer jak SimCity czy Cities: Skylines zakłada że najlepsze miasto to nabite wierzowcami i dzielnice biznesowe z minimalną ilością terenów zielonych. Tylko kto zostanie w mieście, które ma "najlepsze" statystyki?

W takich przypadkach kultura (świadomie lub nie) zabiera głos i wyznacza standardy. Decyduje o tym do jakiej przyszłości dążymy, jaką przyszłość nazywamy oczekiwaną. Jednocześnie - to czego nie ma w kulturze, to czego nie "śnimy" wspólnie - jest trudne do omówienia. Jednym z zdań kultury jest wytwarzanie języka. Wszyscy znamy Chocholi taniez z Wesel Wyspiańskiego. Dzięki temu gdy dwie osoby go dostrzegą, mogą to nazwać. Dwa słowa wsytarczą, aby opisać setkę problemów i zależności.

Czy zastanawiali się kiedyś Państwo, co ukszałtowało naszą definicję szczęścia, sławy, sukcesu? Na jakiej podstawie śnimy idealne miejsce do życia? Z pewności była to kultura, tylko czy jej twórcy byli świadomi tej odpowiedzialności ?

Image
Emil Witczak i Arkadiusz Klej
Po lewej Emil Witczak - zawodowy zwycięzca teletruniejów. Po prawej Arkadiusz Klej - redaktor naczelny Kulturafutura.pl

Mam nadzieje że kultra będzie podmiotem!

Tłumacząc powyższe: że twórcy kultury zapracują sobie na takie zaufanie społeczne, aby kultura służyła nie tyle zadowoleniu społeczeństwa co pożytkowi społecznemu.

Przecież to nie dzieła kultury decydują o przyszłości - to my o niej decydujemy. Tylko jest pewien haczyk - pamiętał o nim Wyspiański, pisał o nim chociażby Lem w Dziennikach gwiazdowych. Język wyznacza granicę wyobraźni zbiorowej. Każdy może śnić, lecz aby te sny ziścic - trzeba się dogadać. Jako społeczeństwo wybieramy tylko z pośród tych wizji, które potrafimy nazwać. Dlatego język i wyraz artystyczny trzeba postawić ponad zyskiem, ponad komfortem, ponad spokojem. Zmuszamy do milczenia, bo boimy się co ludzie powiedzą. Kultura jest po to aby w takim momencie zapytać głośno: czy napewno chcesz żyć w ciszy?

Dzieło kultury może taką totalitarną przyszłość (lub przeszłość) omówić, przybliżyć, wyśmiać. Pozwolić jednostce na wejście w relację z konsekwencjami utopijnych marzeń o nieskończonej władzy. Kultura jako podmiot nie wykonuje poleceń, bo rozumie swoje zadanie. Czasem artysta robi to czego my nie chcemy. Jeśli wcześniej zapracował na nasze zaufanie, kto wie - może pójdziemy na jego "Wesele", które trafnie obśmieje nasze narodowe wady. 

Czy to uczyni nas lepszymi ludźmi? Trudno wyrokować. Ale fajnie byłoby wiedzieć,
że dążymy do takiej przyszłości w której wszyscy chcemy żyć.

Image
Teatr im. Słowackiego w Krakowie - logo

Biennale

For six weeks(18.10-28.11), you can visit the extraordinary VR exhibition presenting the work of artists from all over the world. For more information, visit the theatre's website. The biennale will also feature side events that will take a closer look at issues related to artificial intelligence, bio-mimicry or augmented reality. Find out more on programme page.